Jobbe Smartere
På denne siden har vi samlet nyttige tips og ressureser rundt smart samhandling
Hva er egentlig forskjellen mellom Workplace by Facebook og Microsoft Teams? Eventuelt fordelene med Teams fremfor Workplace?
Spennende spørsmål dette, den aller viktigste forskjellen i mine øyne er at Teams er en naturlig utvidelse av ditt Office365 abonnement. Du lagrer filer og andre elementer inne i eksisterende Office 365. Være seg OneDrive, SharePoint Online eller Exchange Online. Så da er du jo compliant med GDPR og også ISO sikkerhets sertifikater. Det vil si at da legger du ikke eggene i mange forskjellige kurver, om jeg kan bruke et slikt påskeuttrykk. Her er en fin og nøytral artikkel som belyser forskjeller og fordeler i begge: https://www.uctoday.com/collaboration/microsoft-teams-vs-workplace-by-facebook/
Kan dere vise hvordan legge til metadata på filer?
Beklageligvis kan man ikke endre på metadata via Teams (foreløpig). Men Teams kan vise deg metadata som er satt på filen/elementet. Oppdatering av metadata må du gjøre via SharePoint Online (der filene lagres uansett), så velg å åpne filene i SharePoint og endre som du vil der.
Hvordan flytte en mappe fra kanal til kanal i samme Teamsgruppe? Valget "å flytte" kommer bare opp på filer, ikke på mapper.
Her er det litt samme svaret som i spørsmål 2 over, dette er ikke mulig via Teams, men heldigvis mulig via SharePoint online. Så velg å åpne i SharePoint, marker mappen du vil flytte og voilá da kan flytte eller kopier til en annen kanal. (se figur under)
Jeg har ikke kalender i menyen, hvordan få inn den?
Kanskje benytter du deg av gratis versjonen av Teams – såkalt Freemium versjonen, denne har ikke kalender. Men om du benytter deg av en fullversjon på en hvilket som helst Office365 abonnement, så skal du kunne se kalenderen din!, har du derimot ikke kalenderen og du har Teams via Office365 så må du snakke med din IT avdeling – det kan være at dere ikke har migrert e-post til skyen eller noe annet er fullstendig feil.
Hvis man trykker på "kun meg kan presentere", betyr det at det er kun jeg som kan snakke/bruke mikrofon? (Jeg er lærer). Kan elevene da ikke svare i møtet? Eller er det bare jeg som kan dele skjermen, f.eks.?
Ja det er bare du som kan dele skjerm og andre kilder som PowerPoint. Men alle elevene kan delta med lyd og bilde som «vanlig».
Er møtenotatet tilgjengelig for alle som er invitert i møtet ?
Ja. I tillegg, om du holder møte i kanalen (ADHoc eller planlagt), vil denne kanalens medlemmer også få tilgang til møtenotatene.
Er det bare den som eier/inviterer møtet som kan ta opptak eller kan den enkelte deltaker gjøre det?
Som standard kan alle møtedeltakere fra din organisasjon starte opptak. Eksterne kan ikke starte opptak.
Vet dere noe mer om når Microsoft slipper muligheten til å ha flere enn 4 i bildet?
Det loves å starte utrullingen nå mot slutten av April, og det jobbes med å vise 9 bilder i layouten. Så plutselig om ikke lenge får du det i din Teams klient Referanse: https://microsoftteams.uservoice.com/forums/555103-public/suggestions/17010055-show-video-for-all-people-in-video-meeting?tracking_code=766318fb5eb5b510d9496c2e7daa7c0e&fbclid=IwAR3frSQLNXbgg7YFXVm32QMk66uLSMSk7s1qLt-unN2lvRW1af_r8okl5y0
Kan man ikke slette videoer som blir spilt inn?
Jo, men du må åpne videoen i MS Stream applikasjonen i Office365, og derifra slette den (se figur).
Hva er eventuelt forskjell på direktesending og møte?
Direkte sendte arrangementer kan ta imot opptil 10.000 samtidige deltakere, og kommer inn på en direktelink (anonymt), disse deltakere kan ikke snakke eller dele de kan kun kommunisere via «Chaten».
Et tradisjonelt møte hvor man inviterer via e-post støtter 250 samtidige brukere, men der kan alle snakke, og dele ettersom man vil.
Er det en begrensning på antall eksterne i et Team?
Nei, i Teams er det ikke noen begrensinger. Her følges limitene som sådan fra Microsoft (og som er i stadig forbedring/endring) sjekk her: https://docs.microsoft.com/en-us/microsoftteams/limits-specifications-teams
Ellers er denne bloggen om gjeste tilgang anbefalt lesning: https://sharegate.com/blog/microsoft-teams-guest-access-permissions-settings-how-to-add-guest
Men når det er sagt så er det en begrensning i Azure AD lisensen din, og derfor vil antall brukere du kan legge til eksternt telles opp der. Heldigvis kan man for ikke mange kronene kjøpe seg opp om man er en liten SMB bedrift. Sitat MS:
“Teams doesn’t restrict the number of guests you can add. However, the total number of guests that can be added to your tenant is based on what your Azure AD licensing allows – usually 5 guests per licensed user.”
Masse mer informasjon om dette her: https://docs.microsoft.com/en-us/microsoftteams/guest-access
Korleis kan ein legge til lydfil i ein kanal?
Nesten alle type filer kan du laste opp i en kanal direkte fra «Bindersen» eller via «Last opp» inne på «Filer» fanen. Mellom lagre filen i din OneDrive for business eller «Mine dokumenter» og last den opp (da blir den kopiert opp), maks størrelse per fil er hele 15Gb.
Hva er forskjell på kommentar og samtale når det er samhandling i Word?
Kommentarer legger seg «inne i dokumentet» og følger dette dokumentet om du også flytter på det, eller sender det som vedlegg. Samtale er «prat» rundt dokumentet i Teams Chat eller kanal og vil dermed ikke komme med om du sender dokumentet som vedlegg i en epost, eller flytter det til en annen Team/Kanal.
Er det kun varselet for filene som står i 24 timer, eller er det selve filen også? Hva da mandag morgen om du legger inn en fil fredag ettermiddag for respons?
Den blå markeringen jeg viste til som står i 24 timer er ikke et varsel bare en markering på filen. Ønsker du å varsle teamet eller en /flere personer laster du opp filen og skriver et innlegg der du benytter «mentions» @»navn» . Ønsker du (dere) å få varsler på e-post straks det er en endring på filen eller at det tilkommer nye filer, så kan du benytte deg av funksjonen i SharePoint Online som heter «Varsle meg», åpne da i «SharePoint Online» marker filen og velg Varsle meg (se figur). Følg skjermanvisningene og sett på straksvarsler eller daglig/ukentlig sammendrag.
Hvis du åpner et dokument i Word eller Word online, kan du vel ikke sameditere?
Det går helt fint, hvert fall så lenge filen ligger i Teams (eller i SharePoint/OneDrive). Eneste forutsetning er at du har en rimelig ny versjon av Word klienten på din PC.
Hva er det enkleste hvis man jobber i flere organisasjoner? Forskjellige pålogginger eller invitasjoner i kanaler (hvis mulig)?
Jeg synes det beste er invitasjoner til Teams/kanaler i de forskjellige organisasjonen du jobber med/i, slik at du har bare en pålogging i Teams applikasjonen og enkelt skifter organisasjoner ved behov. Skifte av organisasjoner går nå meget raskt, og varslinger skjer på tvers av organisasjoner også.
Hvis man lagrer et innlegg i en chat. Hvor blir denne av?
Dine lagringer finner du fra «Lagret» funksjonen som er på nedtrekksmenyen fra ditt bilde.
Når det gjelder det å søke opp navn istedenfor å navigere frem og tilbake. Hvis man ikke husker gruppenavnet, men vet at f.eks Tomas er med i gruppen - får man da opp gruppenavnet ved å søke "Tomas"?
Nei, beklageligvis så får du ikke opp gruppenavnet med å søke på «Tomas» du får alle chatter, møter og innlegg der Tomas har forfattet noe (og kan filtrere videre på filtyper e.l.) Derfor er det viktig å ha gode Chat-gruppe navn (og også Teams navn) slik at du husker noe, eksempelvis Webinar «år» «type». Søker du på Webinar eller «type» vil søket visuelt skille mellom Grupper, Møter og Teams/Kanaler.
Jeg har synkronisert filene fra en kanal på Teams. Hvordan fjerner jeg denne synkroniseringen?
Aller viktigst er at du først må sjekke at eventuelle nye filer fra din PC er synkronisert opp (klikk på OneDrive ikonet), for deretter å stoppe synkronisering av folderen/biblioteket. Har du den nyeste versjonen av OneDrive så høyreklikker du på en vilkårlig mappe som er synkronisert inne i Windows utforsker og velger «Settings», og så «Stop sync» av den/de bibliotekene som er aktuelle. Da kan du om du vil også slette mappen fra din PC.
Har du forrige versjon av OneDrive finner du “stop” ved å høyreklikke på OneDrive ikonet les her: https://support.office.com/en-us/article/stop-syncing-a-library-with-the-onedrive-for-business-app-a7e41f1f-3a98-4ca7-9443-f10250688330?ui=en-US&rs=en-US&ad=US
Går det an å begrense hvem som får lov til å skrive innlegg i en kanal?
Ja selvsagt, her er det nesten bare fantasien som setter grenser! Hvis du høyreklikker aktuelle kanal og velger «Channel Modification», får du muligheten til å gjøre de tilpasningene som passer denne kanalen.