Dette er de viktigste endringene innen Microsoft lisenser

Microsofts CSP-program (Cloud Solution Provider) fortsetter å utvikles for å kunne møte de stadig skiftende behovene til dagens virksomheter. Som en del av investeringen i CSP-programmet har Microsoft jobbet for å redusere lisenskompleksitet og kostnader, i tillegg til å gi fleksibilitet til å støtte en rekke scenarioer for lisenskjøp. For å oppnå dette lanserte Microsoft New Commerce Experience (NCE) for Azure i 2019, som blant annet lot oss samle flere Azure abonnementer under én felles plan. 

Nå kommer Microsoft med nye SKU-er (varenummer) for tilsvarende lisenser vi bruker i dag som Microsoft 365, Dynamics 365, Power Platform, og andre sky- og setebaserte lisenser som Windows 365. De nye SKU-ene vil gi bedrifter muligheten til å abonnere på dem månedlig, årlig, eller over et treårig plan.  

I dette blogginnlegget oppsummerer jeg de viktigste endringene innen Microsoft lisenser, og går blant annet inn på prisendringer, nye alternativer for CSP abonnementer, og endringer i Open lisenser. 

 

Open lisens over til CSP 

Open lisens programmet har tidligere latt bedrifter lisensiere PCer lokalt med diverse Microsoft løsninger, og med en betalingsmodell hvor man kjøper lisenser up front. Dette er annerledes fra dagens CSP lisens program hvor man abonnerer på skybaserte løsninger pr. bruker pr. måned/år.

Open lisens programmet blir faset ut i januar 2022, og blir erstattet med CSP lisens programmet. Lisenser som tidligere har blitt solgt under Open lisens programmet kommer nå under CSP lisens programmet, slik at man kan kjøpe disse lisensene parallelt med sitt setebaserte CSP abonnement. 

 

Prisøkning og nye regler for justering av antall lisenser 

Fra 1. mars vil Microsoft øke prisen på følgende lisenser:

  • Microsoft 365 Business Basic (+20%)
  • Microsoft 365 Business Premium (+10%)
  • Office 365 E1 (+25%)
  • Office 365 E3 (+15%)
  • Office 365 E5 (+9%)
  • Microsoft 365 E3 (+13%).  

Det fleksible CSP månedsabonnementet vil nå bli 20% dyrere enn ett 12 måneders abonnement. Med månedsabonnement vil du på samme måte som i dag kunne justere opp og ned antall lisenser, når som helst.  

Om man velger 12 eller 36 måneders abonnement vil man få en prislås på de gjeldende lisensene ut den perioden man har valgt. Man har mulighet til å justere antall lisenser opp, men kan ikke justere antallet ned (med unntak av selve forlengingsdagen for lisensene og 72 timer frem). Med andre ord har man et 3 dagers vindu hvor man kan nedjustere antallet, før lisensene låser seg på et minimum for en ytterligere 12 eller 36 måneders periode. Det er mulig å velge om lisensene skal faktureres månedlig, årlig, eller om man tar hele summen på forskudd. 

Det er ikke bekreftet når 36 måneders abonnement vil bli tilgjengelig, men det har vært snakk om at det trolig kommer til sommeren. Pr. nå er det bare noen av Dynamics 365 tjenestene som er tilgjengelig for 36 måneders abonnement.  

Man har mulighet til å mikse mellom de ulike abonnementene, slik at man kan ha det fleksible månedsabonnementet ved siden av et 12 eller 36 måneders abonnement. På den måten kan man sikre seg en bedre pris på de lisensene man føler seg trygg på at man kommer til å ta i bruk over lengre tid, og heller ha et visst antall lisenser på månedsabonnementet for å kunne sjonglere med antallet.
 

NCE i stadig utvikling 

Det er verdt å merke seg at det stadig skjer endringer i New Commerce Experience (NCE), og at datoer kan endre seg. Vi i Point Taken jobber med å være oppdatert til enhver tid, slik at vi kan veilede dere best mulig på deres lisensiering. 

For mer informasjon om NCE se Microsoft sin dokumentasjon:
Let’s simplify the changes in the new commerce experience – US Partner Community Blog – Microsoft

Tidslinje  

Lisensiering Tidslinje - Microsoft CSP
Lisensiering Tidslinje – Microsoft CSP

 

Anbefaling 

Det er lurt å sette av tid til å se nærmere på hvordan disse endringene faktisk påvirker din bedrift, samt legge en plan på hvordan man skal gå dem i møte. Det er et godt tidspunkt for å gå gjennom hva man har av lisenser. Da er det lurt å spørre seg selv om man er der man ønsker, og være på den sikre fronten. 

Har du spørsmål til dine egne lisenser, ta kontakt med Martin for en kostnadsfri rådgivning på tlf: 930 03 052. 

Relaterte artikler

Viva Engage Logo is displayed on a modern smartphone, enterprise social networking service that is part of the Microsoft 365 family of products, Microsoft, Yammer
Slik flytter du fra Workplace by Meta til Viva Engage – og setter brukerne i sentrum 
Blog
bilde (11)
Microsoft Copilot: Nå med norsk språkstøtte
Blog
Copilot2
Fra søk til innsikt
Blog
Skroll til toppen
GDPR-informasjonskapselsamtykke med Real Cookie Banner