3 tips til både den nyansatte, og den nye arbeidsgiveren!
Det er første dag i ny jobb. Du passer på at skjorta er strøket og at du ikke har noe mellom tennene. Spent og full av forventning er du klar for å ta fatt på nye arbeidsoppgaver, og ikke minst møte nye kollegaer. Du pusser tennene, sjekker at du har mobilen i lomma, og gjør deg klar til å gå – inn på hjemmekontoret.
Å være nyansatt i en bransje der alle jobber på hjemmekontor kommer med noen ekstra utfordringer. Jeg begynte selv i ny jobb i februar i år, og i dette innlegget deler jeg 3 tips til deg som er nyansatt, og til dere som tar i mot en ny kollega digitalt.
Til den nyansatte:
- Ikke vær redd for å spørre!
Dette gjelder uansett men er ekstra viktig når alt foregår virtuelt. Spør om hjelp, spør om råd, spør om kollegaen din har gjort noe spennende i helgen. - Engasjer deg internt.
Ved å engasjere deg internt ‘møter’ du flere av dine nye kollegaer, og man blir fortere kjent. Skal det være en fagdag snart der du kan dele noe? Ikke lyst å kaste deg ut i det faglige enda, kanskje du kan bidra med en kahoot? Eller kanskje har dere en intern blogg der du kan få skrive ett blogginnlegg om hvordan det er å være nyansatt på hjemmekontor? Det er helt sikkert en måte du kan bidra på. - Vær tydelig på hva du trenger.
Har du litt lite å gjøre? Litt for mye å ta tak i? Liker du å ha en fast avtale med din leder om en ukentlig prat for å føle deg «koblet på», eller synes du det er best å ta kontakt ved behov? Når man ikke kan stikke bort i gangen, sees til lunsj hver dag eller møtes ved kaffemaskinen, så er det ekstra vanskelig for din(e) leder(e) å bli kjent med deg, og du med dem. Da er det ekstra viktig at du er tydelig på hva du trenger for å trives i din nye arbeidshverdag.
Til dere som tar i mot en ny kollega:
- Ta kontakt, og vær flink til å svare.
Dette gjelder alle ansatte: ta kontakt og involver den nyansatte i interne samtaler og diskusjoner. Og ta deg litt ekstra tid til å svare hvis den nyansatte tar kontakt med deg. Får du en e-post eller chatmelding som ikke egentlig krever et svar? Svar likevel! Noe av det kjipeste som nyansatt er om man føler at man roper inn i et sort hull – uten å vite om noen en gang har fått det med seg. - Forutsigbarhet
Lag en plan for den nyansatte og gå gjennom planen sammen. Vær tydelig på hva som er arbeidsoppgaver og forventninger den første tiden. La gjerne den nyansatte være med å styre denne planen der det er mulig.
Sett opp noen faste møter de første ukene der den nyansatte kan få ta opp ting han/hun lurer på, men også bare prate om løst og fast – rett og slett bli bedre kjent.
Men pass på å legg til rette for at det er lavterskel å ta kontakt utenom også, slik at han/hun ikke føler de må vente til neste møte for å få svar på noe. - Lag en arena der ansatte kan være sosiale virtuelt.
I Point Taken har vi for eksempel faste lunsjmøter mandager, onsdager og fredager. Og fredagene har vi kahoot i dette møtet. Gøy for alle, og det gir nyansatte en lavterskel mulighet for å delta og bli litt kjent med de andre.
Vi har også en egen kanal i Teams som heter «Vannkjøler» der man kan dele morsomme (tørre red.anm) vitser, eller diskutere alt fra anbefalt skiutstyr til fotballresultater. - Bonustips – Gi den nyansatte tilgang til deres interne sosiale og faglige arenaer før oppstart.
På den måten får den nyansatte mulighet til å bli litt kjent med både kollegaer og arbeidsrutiner før han/hun begynner.
Ressurser: