Nyansatt på hjemmekontor

3 tips til både den nyansatte, og den nye arbeidsgiveren!

 

Det er første dag i ny jobb. Du passer på at skjorta er strøket og at du ikke har noe mellom tennene. Spent og full av forventning er du klar for å ta fatt på nye arbeidsoppgaver, og ikke minst møte nye kollegaer. Du pusser tennene, sjekker at du har mobilen i lomma, og gjør deg klar til å gå – inn på hjemmekontoret.

Å være nyansatt i en bransje der alle jobber på hjemmekontor kommer med noen ekstra utfordringer. Jeg begynte selv i ny jobb i februar i år, og i dette innlegget deler jeg 3 tips til deg som er nyansatt, og til dere som tar i mot en ny kollega digitalt.

 

 

Til den nyansatte:

  1. Ikke vær redd for å spørre!
    Dette gjelder uansett men er ekstra viktig når alt foregår virtuelt. Spør om hjelp, spør om råd, spør om kollegaen din har gjort noe spennende i helgen.
  2. Engasjer deg internt.
    Ved å engasjere deg internt ‘møter’ du flere av dine nye kollegaer, og man blir fortere kjent. Skal det være en fagdag snart der du kan dele noe? Ikke lyst å kaste deg ut i det faglige enda, kanskje du kan bidra med en kahoot? Eller kanskje har dere en intern blogg der du kan få skrive ett blogginnlegg om hvordan det er å være nyansatt på hjemmekontor? Det er helt sikkert en måte du kan bidra på.
  3. Vær tydelig på hva du trenger.
    Har du litt lite å gjøre? Litt for mye å ta tak i? Liker du å ha en fast avtale med din leder om en ukentlig prat for å føle deg «koblet på», eller synes du det er best å ta kontakt ved behov? Når man ikke kan stikke bort i gangen, sees til lunsj hver dag eller møtes ved kaffemaskinen, så er det ekstra vanskelig for din(e) leder(e) å bli kjent med deg, og du med dem. Da er det ekstra viktig at du er tydelig på hva du trenger for å trives i din nye arbeidshverdag.

 

Til dere som tar i mot en ny kollega:

  1. Ta kontakt, og vær flink til å svare.
    Dette gjelder alle ansatte: ta kontakt og involver den nyansatte i interne samtaler og diskusjoner. Og ta deg litt ekstra tid til å svare hvis den nyansatte tar kontakt med deg. Får du en e-post eller chatmelding som ikke egentlig krever et svar? Svar likevel! Noe av det kjipeste som nyansatt er om man føler at man roper inn i et sort hull – uten å vite om noen en gang har fått det med seg.
  2. Forutsigbarhet
    Lag en plan for den nyansatte og gå gjennom planen sammen. Vær tydelig på hva som er arbeidsoppgaver og forventninger den første tiden. La gjerne den nyansatte være med å styre denne planen der det er mulig.
    Sett opp noen faste møter de første ukene der den nyansatte kan få ta opp ting han/hun lurer på, men også bare prate om løst og fast – rett og slett bli bedre kjent.
    Men pass på å legg til rette for at det er lavterskel å ta kontakt utenom også, slik at han/hun ikke føler de må vente til neste møte for å få svar på noe.
  3. Lag en arena der ansatte kan være sosiale virtuelt.
    I Point Taken har vi for eksempel faste lunsjmøter mandager, onsdager og fredager. Og fredagene har vi kahoot i dette møtet. Gøy for alle, og det gir nyansatte en lavterskel mulighet for å delta og bli litt kjent med de andre.
    Vi har også en egen kanal i Teams som heter «Vannkjøler» der man kan dele morsomme (tørre red.anm) vitser, eller diskutere alt fra anbefalt skiutstyr til fotballresultater.
  4. Bonustips – Gi den nyansatte tilgang til deres interne sosiale og faglige arenaer før oppstart.
    På den måten får den nyansatte mulighet til å bli litt kjent med både kollegaer og arbeidsrutiner før han/hun begynner.

 

Ressurser:

Relaterte artikler

Fabric wallpaper
Få full kontroll over ditt Microsoft Fabric-miljø
Blog
Image (2)
Nytt fra Microsoft Ignite: Hva du må vite om fremtidens teknologi!
Blog
Bilde1
Automatisert sikring av administratorkontoer i Entra ID: Hvorfor og hvordan?
Blog
Skroll til toppen
GDPR-informasjonskapselsamtykke med Real Cookie Banner